maandag 17 oktober 2016

Inspired by FoodieMarjan.nl // Mmm.. Appeltaart als ontbijt.

Sinds ongeveer een jaar heb ik de 'MyTaste' app op mijn iPhone. Hierop heb ik al véle lekkere - en ook gezonde - recepten gevonden. Zelf zoek ik veel op 'suikervrij' en 'tussendoortjes'. Vaak kom ik dan uit op een recept van FoodieMarjan.nl. Deze dame heeft ontzettend veel inspirerende, lekkere én ook nog eens super makkelijke recepten op haar website staan. 

Mijn favoriete tussendoortje is de suikervrije Applecrumble. Het is écht een aanrader, probeer het ook eens:

Benodigdheden voor een Applecrumble voor 1 persoon:
- 1 appel
- 2 eetlepels kaneel
- 2 eetlepels boter (Marjan doet 1 kokosolie en 1 roomboter, dat doe ik nu zelf ook)
- 2 eetlepels rozijntjes (zelf voeg ik dit meestal niet toe)
- 3 eetlepels amandelmeel
- 3 eetlepels havermout

Marjan legt op haar website uit dat er twee manieren zijn om deze crumble te maken, namelijk in de oven, maar ook in de koekenpan. Mijn persoonlijke favoriet is absoluut die uit de koekenpan! Het gaat ten eerste veel sneller en ik vind de smaak ook veel beter. 

Hoe ga je te werk?
- Schil en snijd de appel en breng de appel in een pannetje met een klein beetje water aan de kook. 
- Voeg ook de rozijntjes hieraan toe en laat dit heel zachtjes pruttelen.
- In een koekenpan verwarm je de boter en kokosolie, hier strooi je het amandelmeel en de havermout bij. Blijf goed roeren totdat het lekker en mooi knapperig is.
- Giet je de appel en rozijnen af en roer de kaneel erdoor.
- Bedek de bodem van je schaaltje met het appel/rozijn/kaneel mengsel en strooi daaroverheen de heerlijk knapperige crumble!
- Zelf strooi ik er vaak nog een handje (ongebrande en ongezouten) noten overheen.

In plaats van met appel kun je deze crumble natuurlijk met diverse andere fruitsoorten maken! Marjan noemt bijvoorbeeld peren, aardbeien en rabarber, maar ik heb het laatst ook met perzik gemaakt en een keer met nectarine. Eigenlijk zijn de mogelijkheden oneindig. Vanavond ga ik er bijvoorbeeld 1 maken met een combinatie van kiwi/banaan als bodem. Spannend.. 

Goed om te weten: Marjan heeft dit recept (kwam ik net pas achter) ook niet zelf bedacht. 
Zij heeft het idee van Blij Suikervrij. Ook al zo'n te gekke site met inspirerende, lekkere recepten! Ik heb vanavond dus weer wat te doen ;) Recepten bekijken!



Mijn variant van de Applecrumble met een handje noten (ongebrand en ongezouten), een handje rozijnen er bovenop en kokosrasp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten